To på tur - Tørring til Ry

10. oktober 2016 21:44 , af Pia Jørgensen

Lise Laier har sendt en beretning fra en fantastisk tur den 9. oktober 2016 fra Tørring til Ry.

Så er det d. 9.10. og Ry roklub, som jeg også er medlem af, har arrangeret en tur fra Tørring til Ry.
Den må jeg med på, er så vild med Gudenåen efter 2 skønne ture i sommer med HKK'ere.
Hele sidste uge tjekkes vejrudsigten. Regn og blæst siger den. Poul (planlægger af turen) siger høj vandstand, så gennemsejling gennem røret ind i kanalen til Vestbirk Vandkraftværk skal forceres ved at benene tages op af cockpittet, lægges op på forstævnen og overkroppen lægges ind over nabokajakken. Spændende at prøve.
For længe siden har Claus E. Nielsen og jeg aftalt sammen tur i 2016 på mit grønne turkort. Så en hurtig beslutning, ringer til Poul, som planlægger turen, om jeg må have en ven med, og om vi må ro i k2'er.
Det er så en aftale, men I skal lige vide, at åen snor sig meget på stykket fra Tørring til Åstedbro. Det kan KUN være en udfordring for Jer selv, mener han.
Vi har to ungdomsroere med i bilen til Tørring og hører lidt om, at der roes i grupper, da alle ikke er lige hurtige. Ungdomsroerne plejer at ro deres ejet løb.
Selvfølgelig kommer vi sidst i vandet, men pyt, med  de 10 km/t, som Claus mener, vi kan ro hele turen med, overhaler vi samtlige 22 kajakker for at komme op til ungdomsroerne og slå gruppe med dem.
Lige da vi når dem, kæntrer den ene  for 4. gang. Han har valgt en kajak i stor sværhedsgrad. Vi vil hjælpe, men skal bare ro videre. Og videre går det med 10km/t og min faste styrmand Claus forrest i k'2 eren. En vidunderlig fornemmelse, ingen slinger i valsen og en fast kadance, som Claus står for. Jeg følger bare bagefter helt synkront. Og tænk, jeg bruger også "styrepinden" på fodstøtten, selvom den ikke hjælper meget udover, at jeg får den rette hældning. Super, hvor det går. Efter et par timer eller tre i kajakken er vi ved overbæringen ved Vestbirk Vandkraftværk.  Vandstanden var faldet, så ingen akrobatøvelser gennem røret.

28 km i et stræk. Vildt, at jeg kunne klare det.

Her indtages frokosten og vores heppehold ankommer i bil. Min søn, svigerdatter og børnebørn. De skulle have stået ved træbroen mellem Naldal sø og Vestbirk sø, men vi var altså for hurtige.

Endnu en sejr på vej mod Tour de Gudenåen.

Som nogen af jer husker, er der nu mere strøm i åen og fremad går det med raske pagajtag og lidt bremsen op ved stor strøm. Jeg havde lige fortalt Claus, at efter Sukkertoppen skulle vi holde til højre, det glemte jeg i sommer og kom til at sidde fast på en stor sand- og småstensaflejring. Og hvad skete, vi gjorde det samme, men med to i kajakken, kom vi let fri.
Vejret er fint, lidt småregn har der været og ingen særlige vindstød. Vi når til den røde spand ved Kloster Mølle. Spanden betyder ophalingssted for kajakker. Her skulle der være varm kakao til de trætte roere. Vi kom "desværre" 1 1/2 time før alle andre, så snydt. Ingen varm kakao til os.

Vejret skal dog ændre sig, jo tættere vi kommer på Ry. Claus talte lidt om Mossø, vind og bølger. Jeg tror på det bedste og tænker, når jeg roer alene, ror jeg nær bredden. Sådan skulle det ikke være i dag. Claus skrår lige over, heldigvis med bølgerne ind forfra. Vi kommer i smult vande igen. Så kommer en sort sky, mere vind og nu kammer bølgerne over med små skumtoppe i Møllesøen. Igen tager Claus en beslutning om at ro direkte gennem søen med bølgerne ind forfra. Jeg lægger kræfter i og er dødtræt i armene, da vi er gennem søen. Må have et lille hvil i mine arme, medens Claus roer stille videre. Hurtigt er jeg med igen og så er vi ved sidste overbæring i Ry. Hjemme 2 timer før alle andre efter en fantastisk tur for første gang i en k2'er med stabil og sikker styrmand.

En strækning på i alt 51 km med KUN en pause.
Godt på vej til Tour de Gudenåen 2017.

---------------

Vi er rigtig glade for disse eksta indlæg, som er med til at holde vores hjemmesiden levende og interessant. Tusind tak til Lise for en flot beretning.