Gudenå-tur

30. juli 2017 10:13 , af Pia Jørgensen

Først og fremmest en kæmpestor tak til Lise og Lars (Lises mand) for at stå for dette flotte arrangement. Desværre kunne Lise pga sin skulderskade ikke selv ro med på turen - det var virkelig en skam.

Vi mødtes kl. 7.30 ved HKK (i regnvejr) og fik lynhurtigt pakket de 17 kajakker, heraf en K2. Lise var på pletten og tog vores skiftetøj med i sin bil hjem. Lars Olesen havde desuden for logistikkens skyld parkeret sin bil hos Lise. Det betød, at vi kunne starte direkte ud fra Tørring og ikke behøvede vente på, at der blev stillet biler i Vestbirk hos Lise. Genialt og en stor hjælp. Så vi drog afsted i 4 biler, som blev parkeret i Tørring, hvorfra starten gik. Det var holdt med at regne, men de fleste var alligevel pakket godt ind i rojakker og regnslag. I øvrigt skal siges, at vi ikke blev yderligere generet af regn.

Turen blev på 28 km ialt. Det første stykke var meget snoet og det var en prøvelse for flere, som ofte hang fast i svingene. Men det var en god øvelse. Vi roede i een lang slange, da åen det første stykke er meget smal. Farten var ikke så høj - og den blev yderligere nedsat efter Åstedbro, hvorfra der var rigtig meget grøde i vandet. Dette sætter sig på snuden af kajakken og hænger fast i roret. Så vi blev indimellem nødt til at hjælpe hinanden med at få det fjernet. I Åstedbro (efter de første 15 km) holdt vi en lille strække-ben pause og var så klar til de sidste 10 km - som så faktisk var 13 km.

Lidt spænding og underholdning skal vi jo gerne have på vores ture, så det blev til vandgang for en enkelt ved passagen af Bredvad Bro. Der var ikke megen frigang under broen pga højvande, så et par stykker valgte også at bære over for ikke at risikere at vælte eller slå hovedet i forbindelse med passagen.

Vi nåede frem til Lise - helt i tråd med tidsplanen. Lise kunne i øvrigt følge os via app'en FIND VENNER. Lise var forbundet med Viggo, så hun kunne følge os på hele turen.

Og så nåede vi frem til dagens mål. Da vi kom ind i Naldal Sø vejrede Dannebrog højt til vejrs hos Lise og Lars. Vi kom i land ca. kl. 13.30 og var godt sultne.

Først var der omklædning til tørt tøj og så kunne vi ellers sætte os til et veldækket bord, hvor Lars kræsede for os med stegt flæsk og persillesovs med tilbehør samt grillede kyllingelår. Heldigvis havde Lars bebudet, at der også var dessert og kage til kaffen, så vi forsøgte efter bedste evne at gøre plads til det hele. Desserten var intet mindre end den lækreste citronfromage. Herefter blev det hele toppet med en lækker kage til kaffen. Så kunne vi absolut heller ikke få en bid mere ned og kinderne begyndte at gløde og trætheden meldte sig.

De fire chauffører måtte herefter afsted med Lars Olesen til Tørring for at hente bilerne og imens bar vi andre kajakkerne fra søen, op ad bakken til Lises hus og lagde dem klar.

Ca. kl. 17.00 var vi hjemme ved klubben og havde fået lagt alt på rette plads igen.

Tusind tak til alle deltagere og ikke mindst til Lise og Lars for den flotte og meget velsmagende middag, som vi nød i de smukkeste omgivelser og med den mest fantastiske udsigt.

Vi kommer helt sikkert gerne igen.

Der er lidt fotos i Galleriet: http://www.horsens-kajakklub.dk/galleri

Hvis andre har nogle fotos, de gerne vil have vist her, så er de velkomme til at sende til mig via klubbens mail.

Mange ro-hilsener