Krav og Udstyr

Det behøver ikke at blive dyrt

Det behøver ikke at være dyrt at starte til kajak. Klubben stiller det meste til rådighed i starten, såsom kajak, pagaj og vest. Der er dog nogle få ting som at rare at have. Det vigtigste er, at du kan holde varmen og bevæge dig uforhindret. Er du i tvivl, skal du være velkommen til at spørge, inden første træning.

Jo bedre du bliver, jo mere udstyr skal du dog have - men det tager vi til den tid.

Krav

For at man kan blive optaget på ungdomsholdet, er der nogle få krav, der skal opfyldes.

• Man skal kunne svømme mindst 600 meter.*
  • Der stilles krav om god opførsel, og der er mødepligt til træning.
  • Desuden skal man være indstillet på at deltage i konkurrence.
  • Alle forældre skal være forberedt på, at de skal hjælpe til med transport til stævner.
  • Derudover skal man ikke være bange for vand, da det skal forventes, at man falder i vandet mange gange.

*Vi afholder svømmeprøve i forbindelse med vintertræningen, hvor vi typisk har 4-6 træningsaftener i svømmehallen

Udstyr

Horsens Kajakklub stiller kajak og pagaj til rådighed, men medlemmer skal selv anskaffe følgende:

Rotøj: Vi anbefaler et almindeligt sæt løbetøj af kunststof. Til kolde dage er det en god ide at have et sæt svedtransporterende skiundertøj under.

Fodtøj: Der kan roes i bare tæer eller strømper, men vi anbefaler et par neoprensko, for at holde varmen.

Vind- og vandtæt jakke: Bør anvendes, da det hjælper med at holde varmen.

Svømmevest:
Skal altid anvendes, klubben har enkelte, der kan lånes i starten, men det anbefales, at man selv køber en vest.

Cockpitovertræk: Er ikke nødvendigt i sommerhalvåret, men skal bruges om vinteren. Det er en god ide at have året rundt i tilfælde af regnvejr, og lignende.

Kasket eller hat: Behagelig at have på for at holde varmen.

Ur + holder til kajakken: Skal bruges i forbindelse med træning når man bliver mere erfaren.

Vi fraråder brug af våddragt og tørdragt, da man kommer til at svede, og man mister meget af bevægefriheden i kajakken.

Indkøb af udstyr

Vi anbefaler, at udstyr købes hos forhandlere, vi har meget gode erfaringer med:

www.max-kayak.dk/ i Århus

www.kajakcentrum.dk/ i Grejs ved Vejle

www.surfogski-horsens.dk

www.kajakgaarden.dk i Kolding (hvis du siger, du kommer fra HKK, er der muligehed for rabat)