Beretning fra Aalborg Kajakklubs besøg

8. august 2019 19:13 , af Pia Jørgensen

Tilbage i maj måned havde vi besøg fra en delegation fra Aalborg Kajakklub.

Karin fra AAK har skrevet en beretning til deres klubblad - dels om turen til Horsens, men også om stævner i ind- og udland. Læs med og bliv inspireret og nik genkendende til, hvad der gør kajakroning til sådan en fantastisk ting. Tak til Karin for beretningen.

Kajak med indhold!

Orla og jeg deltager i havneræs/stævner rundt om i Danmark, og på den måde stifter vi bekendtskab med andet farvand, men bedst af alt, så har det ført til bekendt-/venskaber både i Danmark og i Holland.

Guldkysten Horsens

Til havneræs og i AAK har vi flere gange mødt Viggo fra Horsens Kajakklub.  Viggo er ofte heroppe, snakken er gået lystigt (også om kajakker/kajakoplevelser  ;-) ), vi inviteres til Horsens og har besøgt Viggo/Horsens Kajakklub flere gange. Til sidst opstod ideen med: Byt klub arrangement.  På den måde kan vi/klubberne besøge hinanden og dermed stifte bekendtskab med nye farvande, og/eller nye bekendtskaber.

Guldkysten Horsens, fra fredag den 17. maj til søndag den 19. maj 201, hvor der kunne deltages hele weekenden eller man kunne støde til, da der var planlagt faste ro tider.  Der var 13 deltagere fra AAK, der blev medbragt en autocamper, en campingvogn, og vores stationcar blev omdannet til ”autocamper”, samt der var overnatning i klubhuset.

Horsens Kajaklub summer også mere eller mindre af liv, alt efter vejret, og vi fik hilst på flere klubmedlemmer, som var positive og glade for besøget. Pia, formand, kom også for at hilse på og roede med på et par af turene.

Godt jeg ikke havde inviteret til Solkysten, for det var dansk sommervejr med blæst, regn og tåge, så Horsens fjord opførte sig som Limfjorden, og da vi er vant til de ro forhold, blev vi ikke ”skræmte. Dog havde det selvfølgelig været en helt anden oplevelse, hvis der havde været godt vejr.

Vi havde tørresnor med, og dermed blev omklædningsrummet også anvendt til tørrerum.

Vi fik set Guldkysten med de ”små” flotte huse (så et bette hus som blot koster 19 millioner), roede ud til abetræet, ind i indelukket og afsluttede weekenden med at pakke traileren, så vi kunne ro en tur på åen. Sikke en fantastisk afslutning, stille vand, ingen vind, solen tittede frem, vi roede under broer, op ad åen med byen på begge sider, og tilbage igen.  Fantastisk smuk afslutning på en dejlig weekend.

Som tak til Viggo, fik han en guldpakke (Guldkysten = guldpakke), hvori der var en AKK-klubtrøje med logo.

Stor tak til Viggo og Horsens Kajakklub for lån af faciliteter, kajakker, veste og ikke mindst – det altid GODE VIGGO-HUMØR!

Fænø rundt

Pernille, Strømmen Kajakklub, har vi også mødt flere gange til div. stævner, hvor vi har hilst og snakket om løst og fast. I år fortæller hun om deres klubløb, Fænø rundt, et stævne vi ikke tidligere har prøvet, og da hun havde lokket os  i ca. hele 2 sekunder, så var vi  ”fanget”. Det havde vi ikke prøvet før, så det tror vi godt vi kan!

Vi pakker og omdanner igen bilen til ”autocamper” og kører afsted til Middelfart, hvor vi låner nøgle til klubben af Pernille, så vi kan benytte deres faciliteter.

Vi ankommer lørdag, får hilst på klubmedlemmer samt gæster fra København, som også skal deltage i løbet næste dag, der byttes kajakoplevelse og igen skabes der nye kontakter.

Du danske sommer…… Søndag, stævnedag,  med vindstyre omkring 8 m/s, og arrangørerne taler om ændring af turen eller aflysning, men beslutter at gennemføre den oprindelige tur.

Hvor er det dejligt at Limfjorden har rustet os til udfordringer i al slags vejr og vind, hurra for det.

Løbet skydes i gang, der roes, og for at ligge rigtigt øen rundt følger vi bare STRØMMEN!

Hvem møder vi til Fænø rundt, thi hi…. Deltagere fra Horsens Kajakklub (vi en næsten en stor kajakfamilie).

Tusind tak til Pernille og Kajakklubben Strømmen for lån af faciliteter.

Efter løbet blev autocamperen pakket igen, næste destination…..

Holland

I 2017 var vi i Holland til K2 mix løb, dette løb kunne godt tåle gentagelse, og da vi nu alligevel var kørt helt til Fænø i år, så var vi jo nærmere Holland, blot lige lidt længere ned, lidt til højre/venstre = Holland, så hvorfor ikke.

Vi ankom mandag, hvor vi havde lejet 1. sal i en husbåd, og der var planlagt afgang torsdag, hvor der var løb i Haarlem og derefter hjemtur til Danmark.

Sluse-/kanal

Husbåden ligger i en kanal hvor der er en sluse, og da vi roede hen for at se den, blev vi vinket ind i slusen af ”maskinmesteren”, vi skulle blot være tilbage inden 16.30, så ville han holde øje og åbne/lukke for os igen.  Ind i slusen, op på kanalen, ro tur op til byen og tilbage til slusen igen, hvor ”maskinmesteren” ¨åbner for os. Imens vi ligger i slusen, venter på lukke/åbne, får vi en snak med ”maskinmester en”, som nu også fungerer som turistinformation/guide, og han hejser en hollandsk gammeldags træsko ned med en brochure i, til os. Herefter fortsætter vi hjem til husbåden. Fantastisk oplevelse.

Kajakhimlen

Det viser sig at blot få km fra husbåden ligger en kajakforretning, så den skal da besøges. Det viste sig at være KAJAKHIMLEN, der var udstyr og kajakker OVERALT! Fiske-, hav-, tur-, kapkajakker, K1, K2, nye og brugte.  WOW! Forretningen ligger lige ned til en sø, så afprøvning af kajakker kunne foretages inden køb. Der gik flere timer inden vi havde set, rørt, prøvet, snakket, købt, og var klar til afgang igen.

Nordsøkanalen

Vi havde talt med en sejler, som oplyste, at man da gerne må ro på Nordsøkanalen, så det skulle da prøves, selvfølgelig nu var vi der jo. Afsted i kajakken, ned af kanalen hvor vi bor, ud på Nordsøkanalen, vi holder os pænt til venstre for bøjerne og langs kanten, så vi var i ly for bådtrafikken på kanalen, og kommer op i en parallelkanal til ”vores” husbådskanal. Vi ror rundt i kanalen, ser på lejeligheder/huse, både i og omkring kanalen, det er spændende og dejlig variation til Limfjorden, og efter en stund vendes kajaksnuden hjemad igen.

Da vi skal ro ud i Nordsøkanalen, for at komme hjem, kommer der et bugseringsskib som er ved at parkere en lang pram, der lige skal parkeres imellem de øvrige pramme. Den tager pænt farten af, sejler stille og roligt, men vi kommer lige til at ligge i al kølvandet! Vi snurrer rundt, og det ender med at spidsen på kajakken kommer til at vende ud mod midten af kanalen, og selvfølgelig kommer der et kæmpe containerskib med fuld fart, og den kan altså ikke lige bremse.  Vi får kajakken til at vende rigtigt igen, dvs. med snuden hjemad og tæt ved kysten, men festen slutter ikke her, for vi skal da lige have fornøjelsen af en speedbåd, som kommer ud af kanalen og langs med/indersiden af containerskibet, tæt på os, og i fuld fart.

Det var en begivenhedsrig tur på Nordsøkanalen. Vi fik senere af vide, at man IKKE bør ro på Nordsøkanalen, hvilket vi altså godt forstår.

K2 mix – Haarlem

Gensynsglæde, for de kunne huske os fra vores tur for 2 år siden, og vi synes, at det var skønt at blive modtaget så positivt igen, men vi er også rigtig gode til at blive sidst.

Også i Holland kan vejret vise sig fra ”Limfjordens” pudseløjerlige sider, og det gjorde det også denne dag, vinden var 8-10 m/s. Det tager dog ikke kajakglæden og de skønne oplevelser fra os. Løbet afholdes i skønne omgivelser, ror i sø, kanal, overbæringer, og der skal i alt roes 2 omgange = 19 km.

På flere poster fx når vi ror under en bro, ved overbæringen, i målet, står der søde mennesker som jubler, klapper og kommer med søde tilråb til DANSKERNE, og at de egentlig godt kan lide os og vores land. Er det fordi vi altid bliver sidst?

Efter løbet er der snack i form af sandwich, friturestegte ruller som puttes i boller, champignon og tomatsuppe, kaffe/the, øl og vand samt en masse hyggelig snak hvor nye bekendtskaber laves.  Vi har bl.a. reklameret for Vendelboløbet og måske kommer de op og deltager - engang.

Der er allerede planlagt en tur herop til Danmark til september, hvor de bl.a. skal ro i Ry og Skanderborg m.m., og da vil vi forsøge at besøge dem et af stederne, hvor vi kan så kan ro en tur sammen. Vi glæder os allerede til at se dem igen.

Rigt kajakliv

Mit liv er så absolut blevet vildt beriget efter jeg er begyndt at ro i kajak. Både i AAK, hvor der er skønne klubkammerater og ungdomsroere, og deres forældre/søskende som også kommer forbi, men også med oplevelser som beskrevet ovenfor.  Orla og jeg deler gerne oplevelserne med jer, så sig endelig til, der er vand, kajakker og oplevelser nok til alle, både i klubben, til havneræs, div. løb og til … og til… og..