Vendelboløbet - beretning og resultatliste

15. august 2022 17:55 , af Pia Jørgensen

Vi har fået en fin beretning fra Vendelboløbet - ja, faktisk to - her følger Jespers version og nogle fotos af de seje herrer.

Vendelboløbet 2022: 3½ medaljer til Horsens Kajakklub

Lørdag 13. august stillede klubben med 4 deltagere til årets Vendelboløb:
Claus Enrico i surf-ski, og Oluf Møberg, Niels Ulstrup og undertegnede i turkajak. Niels’ hustru stod på fornem vis for kørslen både frem og tilbage med traileren og Viggo var med som support og for hyggens skyld. Niels og jeg deltog i Vendelboløbet for første gang.
Vel ankommet til Aabybro Mejeri/Ryå Is blev kajakkerne læsset af i strålende solskin. Så var det tid til hyggesnak med de andre deltagere, indtagelse af is fra mejeriets kiosk og en rundtur på mejeriets område, hvor der er veteranbiler mm. Hyggeligt sted – kan godt anbefale et besøg, hvis man er på de kanter med eller uden kajak.

Løbet startede med 12 km ned ad Ryå, hvor der ikke var grøde af betydning, men til gengæld heller ikke rigtig nogen medstrøm og den smule vind der var, var modvind, så ikke noget hjælp at hente der. Flot tur ned ad åen uden nogen svære strækninger.
De næste 6 km fra åens udløb nord om Egholm til fjorden trak tænder ud med lavt vand og en masse søsalat, som hang fast på pagajerne, og for nogens vedkommende også på spidsen af kajakken og roret.
En hård strækning, men også her en flot tur, hvor flyene kom lavt ind over hovedet på os, når de lagde an til landing i Aalborg Lufthavn og hvor Aalborgs skyline foldede sig ud efterhånden, som vi nærmede os.
Derefter var det en hel befrielse, at komme ud i lidt dybere vand og se farten komme op igen.
Kun 3 km igen nu!
Da blæsten for en gangs skyld IKKE gik frisk over Limfjordens vande, var der kun udsigt til få bølger. Perfekt for en som mig, der skulle krydse Limfjorden for første gang.
Den lovende udsigt holdt så kun indtil ca 1½ km før mål, hvor det gode vejr også havde lokket en masse speedbåde på vandet, hvoraf en del trak ret store hækbølger. Fra forskellige retninger. Plus molebølger… Det resulterede (for mit vedkommende i hvert fald) i en kraftig stigning af pulsen det sidste stykke….

Men det lykkedes at komme i mål uden at plumpe i, så mit mål om at gennemføre (og helst uden at ryge i) blev nået.
Oppe på land var Aalborg Kajakklub klar til at tage imod de trætte roere med et flot udvalg af både vådt og tørt og med Ryå Is selvfølgelig
Da det kom til præmieoverrækkelse, viste det sig at der var 1. præmier til både Claus og Niels samt en 2. præmie til Oluf. Jeg fik på forunderlig vis også en 2. præmie, men det skyldtes udelukkende, at der gik ged i deres resultatliste. De glemte lige de 5 andre, som kom i mål før mig.

En lang dag, men alt i alt en super oplevelse på en af sommerens bedste dage. Tak til Claus, Oluf, Viggo og Niels med frue og selvfølgelig Aalborg Kajakklub for en god dag.

Prøv det selv næste år!

Jesper Widell